معرفی دنیای دانلود مهندسی
ISI DOWNLOAD یک فروشگاه محصولات دانلودی دنیای مهندسی است که قادر است با سفارش هر محصول ، شما را به درگاه مناسب ارجاع دهد و پس از تائید از صحت پرداخت وجه بصورت خودکار محصول را در اختیار شما قرار دهد .
روش ارائه فایل به شما به صورت فورس دانلود با لینک دانلود دینامیک و مدت دار است . همچنین کد رهگیری یکتایی در اختیار شما قرار میگیرد تا در صورت بروز مشکل ، شما بتواند محصول را دوباره دریافت کنید یا به مدیر تیکت بزنید و پاسخ دریافت نمایید.
تبلیغات شما
کانال تلگرامی ما

   تاکید بر استفاده مناسب از منابع آب و انرژی در ساخت‌و‌سازها

سه شنبه , 15 دی 1394 ساعت 18:21

اختتامیه دومین کنفرانس بناهای بلند با معرفی برترین کارگاه‌ها و تقدیر از کارگروه قوانین و مقررات به دبیری منوچهر شیبانی‌اصل و تاکید بر استفاده مناسب از منابع آب و انرژی در ساخت و سازهای آتی امروز 2 دی ماه در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir دومین کنفرانس بناهای‌بلند با ارایه گزارشاتی مفصل از سوی معاونت معماری و شهرسازی و مدیران این معاونت در حوزه دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی، دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش و دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی و با ارایه بیانیه و معرفی کارگروه قوانین و مقررات به عنوان کارگروه برگزیده این همایش در برج میلاد تهران به کار خود خاتمه بخشید.

در این مراسم شادمهر راستین دبیر اجرایی دومین کنفرانس بناهای بلند بیانیه پایانی هیئت داوران دومین کنفرانس بناهای بلند را به تفکیک گروه‌های شرکت کننده تکنولوژی و ساختمان، اقتصاد و مالی، قوانین و مقررات، مطالعات فرهنگی و اجتماعی و معماری و شهرسازی بدین شریح قرائت کرد:

گروه تکنولوژی و ساختمان ؛ ضرورت­‌های بناهای بلند در ایران در زمینه تکنولوژی و ساختمان

1. توسعه در بخش طراحی سیستم­‌های سازه­ای مناسب با توجه به شرایط زلزله خیزی کشور

2. بومی­‌سازی دانش طراحی و اجرایی ساختمان­‌های بلند با توجه به فرآیند رو به گسترش بناهای بلند در آینده نزدیک

3. گسترش فناوری­‌های نوین ساختمانی در زمینه اجرای ساختمان­‌های بلند با توجه به کاریرد روش­‌های سنتی و متداول غیرمناسب

4. تلاش برای ارتقاء طراحی ساختمان­‌های بلند با لحاظ عنوان معیارهای زیست محیطی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک

5. تجدید نظر در مورد مصالح ساختمان در بناهای بلند برای تحقق قابلیت کاربرد مجدد مواد در ساختمان و احتراز از تخریب بیشتر محیط زیست

6. تدوین مبانی طراحی ساختمان­‌های بلند در مقررات ملی ساختمان و الزامی شدن ضرورت­‌های طراحی در جامعه معماری و مهندسی کشور

7. ارائه فرایندهای برنامه‌­ریزی و مدیریت پروژه در کشور برای اجرای ساختمان­‌های بلند متناسب با ظرفیت‌های اجرایی و اقتصادی کشور و کاهش زمان و هزینه اجرای ساختمان­‌های بلند

گروه اقتصاد و مالی

1.دلایل اقتصادی برای ساخت بناهای بلند وجود دارد؛ دلایلی چون افزایش بهر­ه‌وری، استفاده از نوآوری، افزایش سرانه فضاهای عمومی، ... منوط به این که بناهای بلند در جای مناسب ساخته شود.

2. بناهای بلند غالباً در اراضی گران‌قیمت شهری ساخته می­‌شود، بنابراین با استفاده از اقتصاد مقیاس (در مهندسی، در استفاده از فن­آوری، در صرفه­‌جویی انرژی، ... ) صرفه­‌جویی در ساخت صورت ­گیرد.

3. سوء شهرت بناهای بلند در ایران دلایل اقتصادی ندارد، بلکه دلایل شهرسازی، زیست‌محیطی و معماری دارد.

4. برنامه‌­های تامین مالی ساخت بناهای بلند باید قبل از شروع بنا به طور کامل تهیه شود و روش‌­های سنتی چون پیش فروش نمی­‌تواند این بناها را تامین مالی کند.

5. تامین مالی ساختاریافته با استفاده از بازارهای پول و سرمایه هر دو برای گردآوری منابع ساخت بناهای بلند روش مناسبی است.

6. بهر­ه‌­برداری از بناهای بلند در جهان بیشتر به شکل اجاره است و مالکان این بناها بیشتر نهادهای مالی عمومی چون صندوق­‌های بازنشستگی، صندوق­‌های مستغلات و شرکت­‌های سرمایه­‌گذاری است. اجاره­ واحدها بیشتر طولانی و میان مدت است.

7. بازار رهن جاری کشور برای حمایت از واگذاری واحدهای بلند بسیار کوچک است.

8 تامین مالی بازسازی و نوسازی و نیز نظام نگهداری بناهای بلند نیز قواعد ویژه­ خود را دارد.

کارگروه قوانین و مقررات

1. به رغم اینکه قانون پیش‌فروش ساختمان که در خصوص ساختمان‌های بلند و نیمه‌بلند جنبه اجرائی دارد و اقدامی مناسب برای ساماندهی امر پیش‌فروش و پیش‌خرید در چنین ساختمان‌هایی تلقی می‌شود، لکن رفع اشکال و ایراد موجود در آن موجب شده از زمان تصویب تاکنون بطور کامل به مرحله اجرا نرسد، از اینرو بررسی مجدد قانون پیش‌فروش و پیش‌خرید به عنوان یک الزام فعلی در تامین حقوق مدنی و حقوق شهروندی، مالکان و بهره‌برداران ساختمان‌های بلند مطرح است.

2. توجه دقیق و همه‌جانبه به موضوع HSE (بهداشت، ایمنی و حفظ محیط زیست) که در حال حاضر در همه کارگاه‌های ساختمانی کشور بسیار ضروری است، در کارگاه‌های ساختمانی ساختمان‌های بلند اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. همراهی و مشارکت کلیه نهادهای دخیل در ساخت و ساز، بویژه ساختمان‌های بلند برای این مهم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

3. اقدام قوه قضائیه در بازنگری قانون تملک آپارتمان‌ها که طبعاً مشمول ساختمان‌های بلند و نیمه بلند است پس از گذشت قریب 50 سال از تصویب آن و ضرورت‌ها و نیازهای فعلی جامعه، اقدامی شایسته و درخور تقدیر است. این کارگروه پیشنهاد می‌نماید در راستای تکمیل و شمول کامل آن بر ساختمان‌های مربوط از نظریات بخش مهندسی ساختمان و تجارب سال‌های اخیر و پیش‌بینی وضع بهره‌برداری ساختمان‌های بلند در آینده نیز استفاده شود.

کارگروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

1. صیانت از حق حیات شهروندان، شهر و طبیعت مربوط به آن و هماهنگی میان ساخت‌وسازهای جدید با هویت و مقتضیات محلی و ملی.

2. طراحی برج‌ها با عنوان محله‌های عمودی و راسته‌های بازارها در چهارچوب برنامه جامع و تفصیلی و تلاش برای ایجاد فضای عمومی و مشجر از طریق زمین‌های آزاد شده با رویکرد افزایش کیفیت زندگی در شهرها.

3. تعیین حداقل‌های مشترک دربناهای بلند با رویکرد ارتقاء کیفیت ساکنان، همسایگان و شهر.

4. مبنا قرار دادن هویت ملی و فرهنگی در طراحی بناهای بلند

کارگروه معماری و شهرسازی

اسکان، استقرار و ساخت و ساز در ارتفاع ناشی از هر یک از دلایلی چون:

نیاز مبرم به افزایش تراکم در بافت شهرها به علت افزایش جمعیت و ضرورت بهره‌وری بیشتر از زمین شهری و ارتقاء خدمات، پرهیز از گسترش ابعاد فیزیکی در شهرها و یا تمرکز مراکز شهری و یا حتی ناشی از ارتقاء سطح کیفی واحدها در برج‌های مسکونی و یا دلایل اقتصادی و تامین مالی شهرها و... و. باشد امروزه بلندمرتبه‌سازی را بعنوان واقعیتی مبین فراروی زندگی شهری قرار داده است.

نگاهی به دستاوردهای بین دو نشست در رسیدگی بالنسبه دقیق‌تر به موضوع بناهای بلند نکاتی را شایسته دقت نظر بیشتری قرار داده است.

- مکان‌یابی مناسب بناهای بلند در بافت شهر امری لازم، ضروری و قطعی است لذا تدوین آئین‌کاربردهای راهگشای این امر که مبنای تصمیم‌سازی و ارزیابی تاثیر و عملکرد این دسته از بناها پیش از احداث قرار گیرد، امروزه یک نیاز مبرم است.

- ملاحظات زیست‌محیطی با توجه به تاثیرگذاری و ماندگاری بناهای بلند می‌بایستی بعنوان یکی از محورهای اصلی تصمیم‌گیری، مکان‌یابی و ارزیابی بطور جد مد نظر قرار گرفته و در تدوین مقررات آئین‌نامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ملحوظ گردد.

- ساخت‌وسازهای بلند عوارضی ثانوی را نیز به همراه داشته‌اند. از اهم آنها گرایش به احداث بنا و نفوذ در عمق زیر تراز همکف، عمدتاً ناشی از نیاز به تامین پارکینگ است. آثار مخرب زیست محیطی و جبران ناپذیر آن، تحمیل هزینه های سنگین، مخاطرات زمان اجرا، عدم اطمینان کافی از ایمنی بناهای عمیق نیازمند اقدام فوری و عاجل درخصوص نحوه عمل، تعیین ضوابط و مشخص نمودن محدوده تراز مجاز در این حوزه است.

- از آنجا که بناهای بلند از یک سو از دوام بیشتری در قیاس با سایر گونه‌های بنا برخوردارند و سوی دیگر نیز حوزه تاثیرگذاری گسترده‌تری دارند طرح و احداث آن به طور جد می‌بایستی با نگاه بر معماری سبز توام گردد. این امر نیازمند پایش و ارزیابی مستمر و پیگیر است که امروزه به مدد دست آوردهای فناورانه از همان مراحل اولیه تصمیم‌گیریها و طراحی کاملا میسر می‌باشد.

- ماندگاری یک بنا را بعنوان یکی از موثرترین شاخصه‌های معماری پایدار شناخته‌اند. اهمیت دادن به کیفیت معماری و ارائه یک اثر فاخر متکی بر ارزش‌های فرهنگی در تداوم دستاوردهای معماری بعنوان راهکاری در ایجاد ماندگاری یک بنای بلند تاکید می‌گردد.

- شهرها در سراسر جهان، با ایجاد فشار بی‌سابقه‌ای بر روی مصالح و منابع انرژی به سرعت رو به رشد هستند. با توجه اهداف توسعه هزاره (SDGS) و پذیرش تعهدات ایران در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس نیاز جدی به کاهش میزان مصرف انرژی در بناهای بلند نیز احساس می‌شود. توسعه پایدار و متوازن راهنمای آینده الگوهای توسعه در دهه آینده خواهد بود. استفاده از منابع محیط، در حد توان اکولوژیک، بهره وری سبز و رفاه جامع برای شهروندان کلید اصلی است.

- استفاده مناسب از منابع آب، انرژی و زمینی، بقای سرزمینی را تضمین می‌کند.

دومین کنفرانس بناهای بلند در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران با حضور مهندس سیدمحمد بهشتی رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، دکتر حامد مظاهریان دبیر علمی کنفرانس و دکتر پیروز حناچی معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، حبیب‌اله بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، متخصصان، صاحب‌نظران و دیگر دست‌اندرکاران عرصه مهندسی و ساخت و ساز کشور به کار خود خاتمه داد.

   هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران

سه شنبه , 15 دی 1394 ساعت 18:19
هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در تاریخ26 بهمن 1394 تا 27 بهمن 1394 توسط دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

حوزه های تحت پوشش:مهندسی عمران (عمومی)
برگزار کننده: دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران
سایر برگزار کنندگان: تحت حمایت سیویلیکا
شهر برگزاری:تهران

محورهای همایش:

بررسی چهار الویت ریسک محور درچارچوب عملیاتی سندای (2030-2015)
- راهکارهای اجرایی نمودن چارچوب عملیاتی سندای برا کاهش خطرپذیری در 15 سال آینده
- مدیریتریسک از ایده تا عمل با تاکید بر زلزله، سیلاب ، طوفان و موج سرما و گرما ( در سطح محله، جامعه، شهر تا کلان شهرها)
- مدیریت ریسک در سازه های عظیم مذهبی، تاریخی ومیراث فرهنگی
- نقش تعاملات و ارتباطات ریسک در کنترل تبعات مخاطرات طبیعی
- نقش مانورهای شهری و کشوری در آمادگی ومقابله با بحرانهای طبیعی و انسان ساز
- استفاده از تکنولوژی های جدید ( سنجش از راه دور ،سیستم های پایش و هشدار ، ابداعات و اختراعات )
- تبیین استراتژی جامع ملی مدیریت ریسک و بحران
- تبیین استراتژی جامع ملی تغییرات اقلیم
- مدیریت سلامت دربحران با هدف تقلیل قطع اعضاء بدن
- مدیریت سلامت روانی بازماندگان بحران ها با تاکید بر اطفال و جنسیت
- مدیریت ریسک و بحران در سلامت با تاکید بر اپیدمی و پاندامیک
- مدیریت جمعیت با هدف جلوگیری از کشتهشدن نفرات حاضر در مراسم های خاص
-  بررسی نقطه شروع پانیک – تئوری و مدل های رفتاری ازدحام ، مدل های مبتنی بر هرج و مرج ، ایجاد قابلیت ردیابی برای مجروحین و اجساد

   اطلاعیه ثبت ‌نام نوبت دوم آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی سال‌جاری

سه شنبه , 01 تیر 1395 ساعت 10:13


اطلاعیه ثبت ‌نام آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی سال‌جاری

بدینوسیله به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی نوبت دوم سال‌جاری می‌رساند، آزمون‌های مذکور در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 11 و 12 شهریور‌ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.
ثبت‌نام آزمون‌های مذکور از روز سه شنبه مورخ 01/04/95 در سامانه ثبت‌نام آزمون‌ها آغاز و تا روز شنبه مورخ 12/04/95 ادامه خواهد داشت.
لازم بذکر است مهلت زمانی تعیین شده به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود لذا به کلیه داوطلبان عزیز توصیه می‌گردد در مهلت زمانی تعیین شده نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمایند. همچنین در آزمون‌های مذکور به جهت رفاه حال داوطلبان محترم و جلوگیری از تردد در فواصل طولانی بین‌شهری، در برخی از استان‌های کشور حوزه‌های امتحانی در شهرهای جدید پیش‌بینی شده است که داوطلبان می‌توانند محل آزمون خود را در این شهرها انتخاب نمایند. 

دفتر مقررات ملّی ساختمان

   12 قانون طلایی در مدیریت پروژه

پنجشنبه , 23 مهر 1394 ساعت 10:09
قوانین طلایی در مدیریت پروژه

این قوانین طلایی برمبنای تجربه‌ سالیان مدیران مختلف پروژه‌های بزرگ و کوچک ، تهیه ‌شده و صیقل‌ خورده ‌است ؛ اصول مدیریت ‌پروژه بر مبنای همین دوازده ‌قانون بنا نهاده‌ شده‌اند . توجه به این قوانین ، از مرحله‌ آغازین پروژه تا انتهای آن ، نتایج بهتری را به بار خواهد نشاند .

قانون اول : باید به اجماعی بر روی اهداف و نتایج پروژه برسی !

اگر ندانید که قرار است چه‌ چیز را به ‌اتمام برسانید ، اگر ندانید چه‌ چیزی باید تحویل‌ شود ، بعید است که خروجی ارزشمندی ارائه ‌دهید . پروژه‌ای که نتایج آن شفاف نیست محکوم به شکست است . اولین قدم در راه موفقیت پروژه ، تعریف و تعیین دقیق اهداف پروژه ‌است ؛ اهدافی که همه‌ افراد مهم‌ درگیر در پروژه روی آن اتفاق‌نظر داشته‌ باشند . این تنها کافی ‌نیست که شما بدانید چه ‌کاری می‌خواهید انجام ‌دهید ؛ افراد کلیدی ، حامیان پروژه و اعضای پروژه نیز باید به آنچه می‌خواهند انجام دهند ، معتقد باشند و آن ‌را پذیرفته‌ باشند .

قانون دوم : باید بهترین تیم ‌پروژه‌ای را که می‌توانی ، بسازی !

گروهی از افراد ماهر ، شایسته و خوب سازماندهی‌شده ، لازمه‌ موفقیت پروژه است . تشکیل تیم‌ خوب پروژه با انتخاب افرادی توسط مدیر پروژه آغاز می‌شود ؛ در انتخاب افراد ، به ‌خصوص در مورد پروژه‌های بدیع باید به هوش و قدرت و سرعت یادگیری آنان بیش ‌از تجربه بها داد . افراد باید توان کار کردن در تیم را داشته ‌باشند و به جایگاهی مناسب در تیم دست ‌یابند . آنان باید حین ‌کار تنها متوجه کار باشند و نه درگیریهای شخصی . گاهی لازم ‌است افراد برای انجام درست کارشان آموزش‌ ببینند . افراد باید بتوانند درطول مدت‌ زمان اجرای ‌پروژه ‌با علاقه کار را دنبال ‌کنند ؛ از این‌روست که مدیر پروژه باید راهکارهای لازم برای افزایش انگیزه‌ اعضای تیم پروژه‌اش را بداند .

قانون سوم : برنامه‌ای فراگیر و مناسب رشد و ترقی تهیه و آن ‌را بروز نگاه ‌دار !

یک برنامه‌ کامل مرکز موفقیت پروژه است . این سند ، محل ارتباط و فرماندهی کل نیروها ، منابع و زمان‌های پروژه است . بدون برنامه نمی‌توان یک تیم را برای دستیابی به اهداف راهبری ‌کرد . بی‌شک ساخت یک برنامه به‌ تنهایی کافی نیست ، چرا که مدیر نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی ‌کند ، از این‌روست که برنامه‌ پروژه ، ممکن است بارها و بارها تغییر یابد . دلایل این تغییرات ، کشف حقایق جدید نسبت به واقعیات پروژه ، به‌ مرور زمان و تغییر ذهن و نیازهای افراد مهم ‌درگیر است . گاهی تغییر محدوده‌ پروژه یا تغییرطرح نیز سبب نیاز به این اصلاحات می‌شوند .

قانون چهارم : میزان منابع موردنیاز ، انسان و تجهیرات را محاسبه‌ کن !

بدون نفرات ، تجهیزات ، ابزار و سرمایه‌ کافی ، هیچ‌ راهی برای انجام تعهدات در موعد مقرر وجود ندارد . مدیر باید توانایی تامین منابع ‌انسانی موردنیاز پروژه‌ خود را داشته ‌باشد ، در غیر این ‌صورت باید اثرات ناشی از کمبود منابع را بررسی ‌کرده، آنها را به ‌اطلاع افراد کلیدی پروژه برساند . تامین منابع ‌کافی برای یک پروژه ، یکی از سخت‌ترین وظایف مدیران‌ پروژه‌ها در ایران است .

قانون پنجم : زمان‌بندی واقع‌بینانه‌ای تهیه‌ کن !

بدون زمان‌بندی مناسب ، قبل ‌از آنکه کاری انجام ‌شده ‌باشد ، به موعد تحویل می‌رسید ! مدیر می‌تواند با صرف هزینه‌ بیشتر ، منابع ، انسان و ابزار بیشتری تامین ‌کند ؛ اما زمان را نمی‌تواند به ‌هیچ ‌شکلی تهیه ‌کند ! تقریبا اغلب مدیران ناموفق پروژه ، اعتبار خود را به‌ دلیل رعایت ‌نکردن زمان و تحویل ندادن به‌ موقع نتایج از دست ‌داده‌اند .

قانون ششم : سعی‌ نکن بیش از آنچه قرار است انجام‌ شود ، انجام ‌دهی !

البته این به‌ معنای آن نیست که مدیر کمتر از آنچه انتظار می‌رود ، تحویل‌ دهد ؛ بلکه باید دقیقا چهارچوب‌های محدوده‌ پروژه را در زمان ، کیفیت و هزینه رعایت‌ کند . مدیر در ابتدا به تعریف‌ دقیق محدوده‌ پروژه پرداخته و آن ‌را به تایید افراد کلیدی می‌رساند . پیش‌ از آغاز هر پروژه‌ای ، اهداف و نتایج پایانی باید به تایید همگان برسد ؛ کلیه‌ افراد درگیر در پروژه باید نسبت به آنچه انجام‌ می‌دهند اطلاعات کافی داشته ‌باشند تا بتوانند به ‌درستی وظایفشان را به‌ انجام رسانند . طراحی شیوه و روشی برای گردش مناسب اطلاعات در پروژه بین کلیه‌ افراد درگیر ، یکی ‌از وظایف مهم مدیر پروژه است .

قانون هفتم : نقش افراد را به‌خاطر بسپار !

برخی مدیران ‌پروژه در طول اجرای پروژه فراموش ‌می‌کنند که اساسا پروژه برای مردم انجام ‌می‌شود و نتایج آن قرار است در خدمت مردم باشد . موفقیت پروژه بستگی به نظر مردم دارد ؛ برای آنکه مدیر پروژه‌ موفقی باشید باید خود را مطابق نظر مردم و با اولویتهای آنان هماهنگ سازید . فراموش ‌نکنید که مردم پروژه را مدیریت ‌می‌کنند ، آنها قسمت ‌اعظم کار را انجام می‌دهند و مردم هستند که از نتایج پایانی خوشحال یا ناراحت می‌شوند .‌

اغلب پروژه‌ها برای مردم ، چه ‌آنها که مستقیما در تیم ‌ساخت پروژه درگیرند چه سایرین ، فشارهای عصبی ایجادمی‌کند ؛ چرا که گروهی از کارهای نو است که تاثیر نتایج آن بر زندگیشان هنوز مشخص‌ نیست . بد نیست بدانید اگر نتایج پایانی پروژه به‌ ضرر مردم باشد ‌اغلب با شکست مواجه ‌می‌شود !

قانون هشتم : حمایت مداوم مدیریت ‌سازمان و افراد کلیدی را به ‌دست ‌آور !

لازم ‌است مدیر پیش ‌از آغاز کار حمایت افراد مهم‌ درگیر پروژه را به‌ دست ‌آورد . مهارت کلامی و قدرت چانه‌زنی بالا اینجاست که خودنمایی می‌کند . این ‌قانون مشابه قانون اول ،‌ اما فراتر از آن است ؛ مدیر در اینجا نه‌ تنها نظر مثبت ایشان را جلب‌می‌کند که آنها را راضی‌ می‌کند گاهی از نفوذ یا قدرت خود برای پیشبرد کارهای پروژه استفاده‌ نمایند .

قانون نهم : منتظر و مترصد تغییرات باش !

این قانون درکنار قانون سوم معنا دارد . پروژه همواره درمعرض تغییرات گوناگون است ؛‌ تغییرات محیطی ، تغییر نیازها ،‌ تغییر روش و انبوه تغییرات دیگری که ممکن‌ است برای پروژه رخ ‌دهد . مدیر نباید منتظر تغییرات بماند و پس ‌از رخ‌دادن نسبت به ‌آنها واکنش نشان‌دهد ؛ بهتر است مدیران بیاموزند که نسبت به تغییرات پیش‌دستی ‌کنند ؛ مدیران‌ موفق خود عامل ایجاد تغییرند .

تغییر یک اصل در دنیای پرشتاب امروز است . مقابله با تغییرات و اقدامات مناسب در قبال آنان هنر مدیر و برنامه‌ریزان پروژه را مشخص ‌می‌نماید . چگونگی عمل آنها در قبال تغییرات و انعطاف‌پذیری برنامه ، پروژه را به‌سوی موفقیت یا شکست راهبری ‌می‌کند . به ‌یاد داشته ‌باشید که جهت‌دهی تغییر ، مطابق امکانات تیم ‌پروژه می‌تواند نجات‌دهنده‌ مدیر و پروژه‌اش باشد ؛ اگر منتظر تغییر بمانید و آنگاه عکس‌العمل نشان دهید ،‌ زمان زیادی را از دست ‌خواهید داد . چشمان خود را برای مشاهده‌ تغییرات بیش ‌از پیش باز بگذارید !

قانون دهم : افراد را ازآنچه تاکنون انجام‌ داده‌ای مطلع‌ کن !

مدیر باید کلیه‌ افراد مهم‌ درگیر در پروژه را از پیشرفت ، مشکلات و تغییرات پروژه آگاه‌ سازد . او باید از این قانون ساده پیروی ‌کند : آگاه‌سازی افراد از همه‌ چیز ! مهم‌ترین قانون در دنیای کار ،‌ راست‌گویی و صداقت است . بهتر است در مواجه با مشکلات حقیقت را با افراد کلیدی در میان گذارید و از آنان در حل‌ مشکلات راهنمایی و حمایت بخواهید .

قانون یازدهم : مبدع کارهای نو و روشهای نو باش !

پروژه یعنی کار نو ! ازآنجا که تقریبا تمام پروژه‌ها در نتایج ، تیم ‌پروژه ، اهداف ، انتظارات و زمان متفاوتند باید مترصد استفاده از روشهای نو ، ابزار نو ،‌ نرم‌افزارهای جدید ، افراد و متخصصین ‌جدید بود . روشهایی که در گذشته موجب رشد و پیشرفت شده‌اند ممکن است نتوانند راه‌گشای مشکلات حال شما باشند .

قانون دوازدهم : رهبر پروژه باش .

راهبری پروژه ، کار سختی است . رهبری افراد درمیان مسیری نو و ناآشنا به‌سوی اهداف نو بسیار مشکل است . رهبری هنری است که به ‌شکل ذاتی در برخی وجود دارد ؛ تنها مطالعه‌ کتب مدیریت کافی نیست . مدیریت تنها خواندن گزارش‌های نظارتی ، تایید یا رد پیشنهادات یا صدور فرمانهای لازم در قبال تغییرات ، نیست ؛ مدیریت ، فراتر از اینها ، در همراه بودن با تیم ‌پروژه و ایجاد انگیزه در آنها نهفته است .

مدیر باید بتواند افراد مختلف با سلیقه و افکار مختلف را ،‌ برای دستیابی به یک هدف واحد گردهم آورد و تا پایان پروژه در کنار یکدیگر نگاه ‌دارد ؛ شاید تشکیل تیم آسان باشد ،‌ اما مهم نگاهداری تیم تا پایان پروژه است .

درنگاه ‌اول عمل به این قوانین مشکل به ‌نظر می‌رسد ، اما موفقیت یا شکست پروژه در عمل به این موارد نهفته است . اساس دانش مدیریت پروژه بر مبنای همین دوازده‌ قانون ‌طلایی ، پی‌ریزی ‌شده ‌است .  توجه به این قوانین نشان ‌می‌دهد که مدیریت پروژه ، همان مدیریت است که این‌بار بر مبنای پروژه ظهور کرده ‌است . در نهایت کلیه‌ تکنیک‌های مدیریت ، از یک ‌سری اصول پیروی ‌می‌کنند و با شناخت آنها و اضافه کردن ویژگی‌های خاص پروژه‌هاست که می‌توان پروژه را به‌ خوبی مدیریت ‌نمود

   معرفی متره برآورد

چهارشنبه , 18 شهریور 1394 ساعت 20:58

تعریف متره
واژه ای است فرانسوی که معنی آن متر کردن ویا اندازه گرفتن می با شد و در زبان فارسی این لغت Metere متره
بیشتر در علم مهندسی کاربرد دارد.
متره عبارتست از محاسبه و اندازه گیری مقادیر مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقاد یر مصالح
بکار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شده . این پروژه می تواند ساختمان، راه، پل، تونل،محوطه سازی ،
دیوارکشی، لوله کشی، سیم کشی، و غیره باشد.
با تعریف فوق مثلا اگر در پروژه ای ساخت دیواری آجری مورد نظر باشد باید بتوان میزان آجر مصرف شده ، ملات
ماسه سیمان وتفکیک میزان (مقدار) ماسه ،سیمان , آب و نیروی انسانی مورد نیاز را محاسبه نمود.

تعریف برآورد
اگر مقادیری که با توجه به واحدهای مورد نیاز در قسمت متره به دست آمده قیمت گذاری گردد برآورد ریالی یا بر
آورد قیمت پروژه نامیده می شود.
بنابراین در متره و برآورد دو هدف اساسی دنبال می شود:
الف)تعیین مقا دیر مص الح مصرفی ،نیروی انسانی با توجه به نوع تخصص،تعداد آنها و نیروی ماشین آلات با توجه به
نوع و تعداد و مدت آنها در طول پروژه
ب) تعیین قیمت ریالی یا ارزی پروژه که معمولا در دو مرحله انجام می گردد:
یکی قبل از اجرای پروژه برای تعیین و پیش بینی بودجه پروژه جهت اجرا و دومی در مرحله حین اجرای پروژه
است که معمولا در قالب صورت وضعیت مطرح می شود.

انواع متره
برای بدست آوردن مقادیر مصالح ونیروی انسانی در یک پروژه به دو طریق می توان عمل نمود:
الف)متره باز ب)متره بسته

الف) متره باز : در متره باز مقادیر مصالح و نیروی انسانی لازم به صورت تفکیک شده محاسبه می گردد باین
طریق که از روی نقشه های اجرائی یا کار ساخته شده محاسبه می نمائیم که مثلا در کار چه مقدار شن، ماسه ،
سیمان، گچ وغیره و همچنین چند روز یا چند ساعت بنا، کارگر , آرماتور بند ، جوشکار و غیره و یا چند ساعت بالابر
ویا دستگاههای حفاری و غیره لازم می باشد . این مقاد یر که از روی نقشه ها و یا از روی کار سا خ ته شده محاسبه
می شود ، در جداول مربوطه وارد می گردد و با جمع این مقادیر مقدار کل مصالح و نیروی انسانی محاسبه
می گردد.
البته برآورد و متره کردن میزان نیروی انسانی و نیروی ماشین آلات مبنای تئوری و محاسبه خاصی نداشته بلکه
فقط از روی تجربه در کارگاههای مختلف محاسبه و مورد استفاده قرار میگیرد.
ب)متره بسته : در مت ره بسته مقادیر بصورت مجموعه ای که از طرف یک دستگاه ذی صلاحیت مشخص و ارائه
می گردد محاسبه می شود ودر جداول مربوطه وارد می گردد .در ایران این مجموعه ها بوسیله معاونت برنامه ریزی و
نظارت راهبردی ر یاست جمهور ی (سازمان مد یریت و برنامه ر یزی سابق ) دردفترچه هایی به نام فهرست به ا در
اختیار گذاشته می شود .در این دفترچه ها بهای اجرای کامل کار مثلا طول قرنیز، سطح فرش موزائیک ،حجم آجر
چینی،حجم بتن ویا کارهای فلزی بر حسب کیلو گرم یا تن و غیره مشخص شده است در این طریقه با توجه به
واحد های لازم نسبت به نوع مصالح ونیروی انسانی بکار رفته در فهرست بها مقادیر از روی نقشه های اجرا یی یا کار
ساخته شده استخراج ودر جداول مربوطه وارد نموده بدین ترتیب مقادیر مص الح و نیروی انسانی بصورت متره بس ته
بدست خواهد آمد.
انواع برآورد قیمت:
با توجه به دو نوع متره کردن مقادیر و نیروی انسانی برآورد قیمت نیز به دو صورت امکان پذیراست:
الف) برآورد قیمت از طریق متره باز
ب)برآورد قیمت از طریق متره بسته
الف) برآورد از طریق متره با ز : در متره باز مقادیر مصالح ، نیروی انسانی ، ماشین آلات وغیره به صورت تفکیک
محاسبه ودر جداول مربوطه وارد می شوند ودر انتهای هر ستون جمع کل را حساب می نمائیم . حال کافی است که
این جمع ک ل را در قیمت واحد آن ضرب نمائیم قیمت کل هر نوع مصالح و نیروی انسانی محاسبه شده واز جمع
کل آنها قیمت ساختمان محاسبه می گردد.
ب) برآورد از طریق متره بست ه : همانطور که گفته شد در متره بسته این مقادیر به صورت مجموعه هایی در
فهرست بها (در ایران از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ر یاست جمهور ی (سازمان مد یریت و برنامه
ریزی سابق )) مشخص شده است با محاسبه مقادیر آن و وارد کردن درجداول مربوطه و سپس ضرب آنها در قیمت
واحد ، قیمت هر مجموعه محاسبه واز جمع کل آنها قیمت کل یک ساختمان محاسبه می گردد.

مثال: متره و برآورد دیواری آجری بطول ده متر ارتفاع سه متر و ضخامت 35 سانتی متر با ملات ماسه سیمان به
روش متره و برآورد باز :
10×3×0//5 m حجم کل دیوار 3
مورد در هر متر مکعب دیوار آجری قیمت واحد قیمت در کل دیوار آجری
10/5×620×84= آجر 620 عدد 84 ریال ریال 546840
10/5 ×0/275× متر مکعب 22500 ریال ریال 64968 / ماسه 275
10/5×85×154= سیمان 85 کیلو گرم 154 ریال ریال 137445
10/5×0/06 × متر مکعب 400 ریال ریال 252 / آب 06
مورد زمان لازم برای ساخت یک
m3 دیوار قیمت یک ساعت قیمت در کل دیوار آجری
10/ 5×0/5×3375= سربنا نیم ساعت 3375 ریال 17718
10/5×4×2750= بنا 4 ساعت 2750 ریال 115500
10/5×12×1750= کارگر 12 ساعت 1750 ریال 220500
ریال 749505 = قیمت کل مصالح مورد نیاز
ریال 353718 = قیمت کل نیروی انسانی مورد نیاز
ریال 1103223 = قیمت کل اجرای دیوار آجری
***تمرین: محاسبات فوق را با استفاده از قیمت روز واحد های فوق تکرار کنید.
واحدهای مورد نیاز در متره
در متره باز و بسته برای تعیین مقادیر باید از واحدهای خاصی استفاده نمود تا در تعیین قیمت دچار اشکال نشویم.
1) کارهایی که با متر مکعب اندازه گیری می شوند عبارتند از :
عملیات خاکی ،کارهای آجری, کارهای بتنی ، مصالح از قبیل شن, ماسه، سنگهای مختلف برای سفت کاری و…
2) کارهایی که با متر مربع اندازه گیری می شوند عبارتند از :
اندود های مختلف داخلی و خارجی ، انواع عایقکاری، رنگ کاری در و پنجره، دیوار و سقف، انواع آسفالت با ذکر
ضخامت, انواع سنگهای پلاک باذکر ضخامت درکف, بدنه و پله، انواع نماهای آجری ، انواع فرش کفها (موزائیکی،
سنگی، پلاستیکی) طاق ضربی با ذکر ضخامت ، انواع شیشه با ذکر ضخامت، انواع کاشی ، سرامیک کف و بدنه ،
انواع شیروانیها و....

3) کارهایی که با متر طول اندازه گیری می شوند عبارتند از :
انواع قرنیزها، پلاستیک روی نرده و پله، نهر کشی با اندازه های مختلف، جدول کشی کنار خیابان، انواع کابلها و
و.... ( P.V.C سیم کشی ها, لوله کشی آب سرد و گرم ، فاضلاب و… از تمام انواع (گالوانیزه، چدنی ، آهنی
اندازه گیری می شوند عبارتند از: ton-kg 4) کارهایی که با وزن
کلیه کارهای فلزی (اسکلت، آرماتور و ... ) حمل مصالح ساختمانی از قبیل آجر، سیمان، گچ، آهک و....
5) کارهایی که با عدد اندازه گیری می شوند عبارتند از:
کلیه ادوات برقی از قبیل کلید، پریز و…
6) کارهایی که با دستگاه اندازه گیری می شوند :
لوازم بهداشتی مثل ظرفشویی، دستشویی، توالت فرنگی، توالت شرقی، دوش، فلاش تانک و غیره …
برای دانلود آموزش متره برآورد اینجا کلیک نمایید

   معرفی نرم افزار 3D Max برای مهندسان

چهارشنبه , 18 شهریور 1394 ساعت 20:47

Autodesk 3ds Max  محصولی از شرکت Autodesk است که یکی از قویترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی به شمار می رود . این برنامه به مدد داشتن ابزارهای کارا و قدرتمند در بسیاری از صنایع به ویژه بازیهای رایانه ای و طراحی و خلق جلوه های ویژه در فیلمها بسیار پرکاربرد است .این برنامه به شما این امکان را می دهد تا طرحها، اجسام و کاراکترهای سه بعدی و همچنین انیمیشن های زیبا و با کیفیت بسیار بالا را در مدت زمان کوتاهی خلق کنید. مهندسان می توانند به راحتی طراحیهای خود در محیط اتوکد را وارد این برنامه کرده و نمای سه بعدی طرح خود را ایجاد کنند و با چاپ آن، نمای کلی طرح خود را قبل از اجرا به مشتریان خود نشان دهند .


قابلیت های نرم افزار Autodesk 3DS Max:
  • طراحی انواع مدل های سه بعدی
  • کیفیت فوق العاده در خروجی
  • بهینه سازی شده برای افزایش سرعت Rendering تصاویر
  • وجود صدها افکت در زمینه های مختلف برای پویانمایی تصاویر
  • مناسب برای کارهای فوق حرفه ای
  • امکان بهینه سازی تصاویر در هنگام گرفتن خروجی
  • کنترل کامل برروی انیمیشن تولید شده و حرکات آن
  • امکان مشاهده عکس العمل های یک کاراکتر در انیمیشن
  • هوش مصنوعی قدرتمند در نرم افزار برای حرکات کاراکترها
  • قابلیت به هم چسباندن کاراکترها و صحنه های مختلف برای تولید یک انیمیشن بلند
  • مدیریت پردازش تصاویر
  • سازگاری خاص با تکنولوژی های جدید در پردازنده ها و البته پردازنده های گرافیکی
  • سازگار با فرمت های مختلف نظیر 3DS، AI، DDF، DEM، DWG، DXF، OBJ، PRJ، SHP، STL، TRC، VW، WRL، WRZ و ...
  • امکان بهره گیری از انواع پلاگین ها در نرم افزار   
  •  

برای دانلود نرم افزار D3 Max اینجا کلیک نمایید

   معرفی نرم افزار civil 3d کاربردی

چهارشنبه , 18 شهریور 1394 ساعت 20:39

AutoCAD Civil 3Dنرم افزاری فوق العاده، بسیار کاربر پسند و کارآمد برای کمک به مهندسین عمران و شهرسازی و تکنیسین های این حرفه در مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و مستند کردن طرح های پروژه های اجرایی است. از این نرم افزار می توان در تمامی مراحل یک پروژه از جمله طراحی، هماهنگی، تجزیه و تحلیل عملکرد پروژه، بررسی گزینه ها و ... در اغلب پروژه های مفید عمران و شهرسازی مانند طرح ریزی و پیاده سازی سیستم های حمل و نقل جاده ای، خشکی به صورت بسیار پیشرفته و توسعه یافته، مهندسی منابع آب (همچمون ذخیره سازی، کانال کشی و انتقال آب، جمع آوری پسماند فاضلاب، هدایت آب های سطحی حاصل ازبارش و فاضلاب) و ... استفاده نمود.

نرم افزار اتوکد عمران و شهرسازی لایه ها و رتبه های مختلفی در استفاده و کاربری ازآن در استفاده ساده تا طراحی های پیشرفته کاملاً شناخته نشده دارد. ابزارهای ایجاد شده و کاربردی در آن استفاده از این نرم افزار با محیط آشنای اتوکد را بسیار سریع تر و آسان تر می نماید. اشتراک کاری بین طراحی و طرح ریزی، فاصله مابین تصورات و ایده های مهندسین عمران، معماری و شهرسازی را تا مجسم نمودن و طراحی آن بسیار کم و یکی نموده است. همچنین این نرم افزار یک مسیر و روش استاندارد و مشخص مفید در سازماندهی طرح و مهندسی شهر سازی و عمران را ارائه می کند که باعث از میان رفتن خطاها و قابل درک و فهم بودن بین افراد مختلف خواهد شد. اطلاعات و داده های موجود در این نرم افزار مانند کتابخانه مواد و اشیاء و... کمک موثری در طراحی هوشمند و صحیح توسط کاربران این نرم افزار نموده و این نرم افزار را هوشمند نموده است. شما با استفاده از استاندارد ها و کتابخانه های موجود در محدوده خاص تعیین شده استاندارد و صحیح طراحی نموده و با تغییرات اشیاء در صورت خطا به شما اخطار داده یا توصیه های لازم را می نماید.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Autodesk AutoCAD Civil 3D:
- ایجاد راه، دالان، تونل و دهلیز و... به صورت اتوماتیک و استاندارد
- توانایی ترازبندی و لایه بندی سطح ها و زمین ها
- سفارشی سازی محیط کاربری نرم افزار
- مدیریت اطلاعات و اسناد و کاربران
- امکان طراحی و انجام پروژه به صورت پویا، اقتصادی با استفاده از محاسبات اقتصادی بودجه و...
- امکان مدیریت و طراحی لوله کشی ها به شکلی مطلوب
- تجزیه و تحلیل طرح ها
- نوشتن توضح و حاشیه
- راهرو ها، کانال ها، دالان ها، دهلیزها، تونل های آماده و مطابق با استاندارد ها، به صورت از پیش طراحی شده
- ابزارهای قرینه سازی و آینه، ساخت و تکثیر نمودن مدل و یا قسمتی از طرح برای سرعت بیشتر
- تجزیه و تحلیل های جغرافیایی و زمین شناسی
- ابزارهای شبیه سازی و نمایش تحلیل های بررسی شده (می توان محاسبات خود را در آن نمایش داد)
- تحلیل توفان و سیل، آب گرفتگی سطحی و...
- امکانات موجود هماهنگ و مشابه با نقشه کشی جغرافیایی AutoCAD Map 3D در اتوکد عمران AutoCAD Civil 3D
- امکان استفاده و کاربرد ابزار مکان یابی جهانی GPS, و بانک اطلاعاتی FDO
- استفاده و ارائه اطلاعات راهبردی نقشه کشی و نقشه برداری جغرافیایی
- شبیه سازی و نمایش طرح و پروژه عمرانی نمایش طرح
- امکان تهیه و نمایش، ارتباط با نرم افزار طراحی Ds Max Design: Civil View3
- برنامه و ابزار طراحی لوله های انتقال نفت و گاز و...
- ابزارهای همکاری با اتوکد نقشه جفرافیایی نقشه کشی نقشه برداری و توپوگرافی و...
- توانایی مدیریت بانک اطلاعاتی جغرافیایی و...
- و...

برای دانلود آموزش نرم افزار Civil 3D اینجا کلیک کنید

   دو ماموریت معلق در پایتخت

دوشنبه , 12 مرداد 1394 ساعت 17:48

شورای شهر تهران برای بررسی عملکرد مدیریت شهری پایتخت طی دو سال گذشته از دوره چهارم شورا خودآزمایی برگزار کرد و درباره میزان تحقق اهداف بالادست در چهار حوزه کلیدی شهر تهران گزارش داد.

درا ین خودآزمایی که شورای شهر عملکرد خود و شهرداری را بررسی کرده مشخص شده مجموعه مدیریت شهری تهران در دو سال اخیر در حوزه‌های کاهش درآمدهای ناپایدار، کنترل جمعیت روز تهران، پیگیری مطالبات معوق از دولت و مشکل کم‌آبی تهران موفق نبوده‌اند. نکته قابل تامل این گزارش که توسط محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهیه شده است غفلت از طراحی یک ابزار برای اجرای دو ماموریت کلیدی شهر است. کاهش سهم عوارض ساخت‌وساز و تراکم فروشی و تنظیم نرخ جمعیت‌پذیری پایتخت دو ماموریتی است که مدیریت شهری تهران باید در راستای تحقق چهار هدف فوق آنها را اجرایی کند. مدیریت شهری برای اجرای این دو ماموریت باید از یک‌سو با کم کردن درآمد خود از محل عوارض ساختمانی، ساخت‌وساز را محدود کند و از سوی دیگر سقف جمعیتی شهر تهران را تا 5/ 10 میلیون نفر کنترل کند اما برای اجرای آنی ماموریت‌ها نیاز به ابزار جدیدی برای تامین مالی پایدار دارد که شورای شهر و دولت نتوانسته‌اند این ابزار را در اختیار شهرداری قرار دهند.

محمد سالاری روز گذشته در صحن شورای شهر تهران با بیان اینکه به منظور پایش عملکرد شورا و شهرداری باید میزان محقق شدن اهداف و راهبردهای طرح جامع و برنامه‌های 5 ساله شهر تهران را مورد بررسی قرار داد و اساسا در امتیازدهی به کارنامه یک سازمان یا نهاد یا وزارتخانه و... صرف اعلام لیست بلند بالای کارکارشناسی و تصویب مصوبات و سایر اقدامات، کفایت نمی‌کند بلکه آنچه ملاک عمل مقایسه کارنامه یک دوره از عمر شورا با دوره‌های قبلی و بعدی است، میزان تحقق برنامه‌ها و اسناد فرادست آن و مصوبات آن شورا است.

او یکی از راهبردها و اهداف طرح جامع شهر تهران را موضوع ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت و نیز توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت شهر تهران عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد شورای چهارم در تحقق این راهبردها در محدوده قانونی شهر تهران و حریم آن کارنامه نسبتا قابل دفاعی داشته باشد به طوری که طی دوسال گذشته توانسته است تاثیرگذاری قابل توجهی در تغییر رویکرد شهرداری تهران در ارتباط با بارگذاری در مناطق 22 گانه به‌ویژه کمیسیون ماده 5 با همکاری شهرداری تهران داشته باشد، هرچند که به دلیل جمعیت‌پذیری قابل توجه در گذشته، تداوم این رویکرد ضرورتی انکارناپذیر است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت‌پذیری در شهرهای اقماری شهر تهران اعم از 23 شهر که با تهران دارای حریم مشاعی هستند و 75 شهر اقماری تاثیر مستقیمی در افزایش چالش‌های شهر تهران به‌ویژه کاهش سرانه‌ها و کاهش کیفیت زندگی در شهر تهران دارد اما متاسفانه شورای چهارم حساسیت لازم رادر این ارتباط نداشته است. بنابر نظر صاحب‌نظران، شورای شهر تهران به هر میزان هم در رعایت راهبردهای طرح جامع و طرح تفصیلی موفق عمل کند، افزایش سرسام‌آور جمعیت در شهر‌های اقماری شهر تهران و اساسا کل کلان‌شهر‌ها، تمامی برنامه‌ریزی‌های شورای شهر تهران را تحت‌تاثیر جدی قرار می‌دهد.

سالاری با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های اداره کلان‌شهر‌ها به‌ویژه کلان‌شهر تهران محدود به محدوده قانونی این شهر‌ها نیست، اظهار کرد: شورای شهر تهران از ظرفیت خود در تعامل با وزارتخانه‌های مرتبط و دولت و سایر سازمان‌ها و نهادها ومجلس شورای اسلامی برای کنترل جمعیت شهر‌های اقماری اقدامی نکرده است، هرچند کمیسیون تخصصی ادارات یکی از اقدامات بسیار ارزشمند شورای چهارم برای پیگیری چنین موضوعاتی بوده است ولی شاهد تصمیمات عملی در این ارتباط نبوده‌ایم.

چالش تامین منابع مالی شهر

به گفته این عضو شورای شهر، یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های اداره شهری و کلان‌شهرها به‌ویژه کلان‌شهر تهران ،بحث نحوه تامین اعتبارات و بودجه مورد نیاز برای اداره شهر و نیز نحوه هزینه آن است و البته یکی از شاخص‌های اساسی در دفاع از کارنامه شوراها وشهرداری‌ها نسبت به درآمدهای پایدار به ناپایدار بودجه شهرها است.

او ادامه داد: ‌حال سوال این است که با توجه به وابستگی شدید بودجه شهرداری تهران به عوارض صدور پروانه و فروش یا تهاتر املاک و اراضی متعلق به شهرداری و متاسفانه افزایش قابل توجه بودجه در سال‌های گذشته از یک طرف و سیاست کنترل جمعیت شهر تهران به‌عنوان یک دغدغه اساسی و بنیادی و رویکرد محدودکنندگی نسبت به بارگذاری و بلندمرتبه‌سازی و لذا کاهش درآمد ناشی از ساخت‌و‌ساز و نیز کاهش قابل توجه بانک اراضی و املاک شهر تهران به‌عنوان ثروت ملی شهر تهران و افزایش قابل توجه ارائه خدمات در حوزه ماموریت‌های مختلف مدیریت شهری از سوی دیگر، شورای شهر تهران که هم در دوره‌های گذشته و هم این دوره نسبت به بررسی وتصویب نهایی بودجه شهرداری تهران اقدام کرده است چه کمکی به شهرداری و شهروندان تهرانی برای کاهش دغدغه مدیریت شهری داشته است و آیا ما می‌توانیم تمامی مشکلات این موضوع را به شهرداری نسبت دهیم؟! آیا شهرداری تهران می‌تواند از فروش تراکم و صدور پروانه بر اساس پهنه‌های مصوب طرح تفصیلی شهر تهران امتناع کند؟ و سوال دیگر این که از ابتدای شورای چهارم تا به امروز عملکرد ما منجر به افزایش چه میزان درآمد پایدار در شهر تهران شده است؟

عقب‌ماندگی در وصول مطالبات معوق

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: اگرچه کارنامه مدیریت شهری در بخش حمل‌و‌نقل و ترافیک و شبکه‌های ارتباطی قابل‌قبول است اما سوال این است که شورای چهارم در ارتباط با وصول مطالبات معوقه شهرداری از دولت به چه میزان موفق بوده است و چه برنامه‌هایی در پیش‌رو دارد؟

او به یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع که موضوع ایمن‌سازی شهر تهران در برابر سوانح طبیعی و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران است اشاره کرد و گفت: این در حالی است که باید این سوال را از شورا و شهرداری پرسید که طی سال‌های گذشته برای حل مشکلات بافت فرسوده و پدافند غیرعامل به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی شهر تهران و به‌عنوان یکی از 10 شهر ناامن دنیا در مقابل زلزله چه تدبیری اندیشیده است؟

سالاری به مشکل کم‌آبی اشاره کرد و گفت: بنا بر اعلام نظر متخصصان محیط‌زیست اساسا بسیاری از روش‌های رایج در توسعه فضاهای سبز و بوستان‌ها و درختکاری‌ها در کل کشور و شهر تهران منطبق بر تهدیدات کم‌آبی آینده نیست و گرچه در شهرداری تهران در این زمینه مطالعاتی صورت پذیرفته است ولی نگرانی جدی در مورد از بین رفتن حاصل بسیاری از تلاش‌ها وجود دارد و سوال این است که آیا شورا و شهرداری برای پیشگیری از بروز این مشکلات و مقابله با کم‌آبی برنامه عملیاتی تحقق‌پذیر دارند؟ 

   اولین ماموریت پژوهشکده مسکن و حمل‌ونقل

دوشنبه , 12 مرداد 1394 ساعت 17:48

پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل‌ و نقل» به ریاست حسین عبده‌تبریزی در مراحل اولیه راه‌اندازی قرار گرفت.

این پژوهشکده در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاسیس می‌شود و ماموریت دارد تحقیق و پژوهش‌ کلان و ملی در سه بخش «مالی و اقتصاد حمل‌ونقل»، «مالی و اقتصاد مسکن» و «مطالعات اجتماعی و توسعه پایدار» برای وزارت راه‌وشهرسازی انجام دهد به گونه‌ای که طرح‌ها و پیشنهادهایی که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این سه بخش به شکل ایده اولیه مد نظر دارند، ابتدا در پژوهشکده مورد مطالعه قرار بگیرد و بعد از جمع‌بندی درباره مبانی نظری و مدل‌های اقتصادی مباحث، موضوعات خام در قالب بسته فکری با محتوای تحلیلی-کارشناسی، برای هر نوع تصمیم‌گیری بعدی، تحویل وزارتخانه شود. وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با حضور در مرکز تحقیقات و بازدید از اقدامات مقدماتی برای راه‌اندازی این پژوهشکده، در جمع مدیران و کارشناسان حاضر، اولین ماموریت پژوهشی اولویت‌دار را اعلام کرد.

عباس آخوندی در این باره گفت: ارزش پروژه‌های عمرانی و زیرساختی راه و شهرسازی در حال حاضر و پروژه‌هایی که باید در سال‌‌های آینده کلید بخورد، به قدری است که اگر میزان درآمدهای نفتی کشور به 3 میلیون بشکه در روز نیز برسد، با بودجه سالانه دولت قابل تامین مالی نخواهد بود. بنابراین یک ماموریت پژوهشکده می‌تواند تحقیق درباره مدل‌ها و تجربه‌های موفق جهانی برای تامین مالی پروژه‌های مختلف زیرساختی همچون ساخت آزادراه‌ها و بنادر باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه مدیریت ساخت، توسعه و نگهداری زیربناهای حمل و نقلی باید به سمت بازرگانی و تجاری کردن پروژه‌ها و مراکز این حوزه متمرکز شود، گفت: فرضیه‌ای که به غلط در این باره وجود دارد، اجاره زمین یا غرفه مثلا در یک فرودگاه برای تامین بخشی از هزینه‌های آن فرودگاه است حال اینکه هدف از این بحث، رقابت‌پذیر کردن خدمات و فعالیت فرودگاه و سایر حوزه‌های زیرساختی است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم پژوهش‌ درباره نحوه تامین مالی برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل باری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 127 هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور فعال است در حالی که سن بالای 10 سال برای این وسایل نقلیه، فرسوده حساب می‌شود.

وی پژوهش درباره حل «تعارض منافع» در بخش‌های مختلف حوزه مسکن از جمله نظام مهندسی و همچنین نحوه کاهش مصرف 60 درصدی انرژی در حمل و نقل و مسکن را از جمله اولویت‌های بعدی پژوهشکده در شرف تاسیس عنوان کرد و در عین حال هشدار داد که فعالیت‌ پژوهشکده به مرور زمان حالت شرکت‌‌ مهندس مشاور پیدا نکند بلکه در سطح ملی، تحقیقات هدفمند و مرتبط انجام دهد.

حسین عبده‌تبریزی نیز در این مراسم گفت: باید معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان پژوهشکده را در مسیر تحقیق و مطالعه همراهی کنند. 

   ایجاد 5 هزار مگاوات‌ انرژی‌ خورشیدی‌ محقق‌ می‌شود؟

دوشنبه , 12 مرداد 1394 ساعت 17:47

هنوز طرح اجازه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی غیردولتی به استفاده از انرژی خورشیدی اجرایی نشده است.

هنوز طرح اجازه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی غیردولتی به استفاده از انرژی خورشیدی اجرایی نشده است.
یکی از تکالیف برنامه پنجم در مورد استفاده از انرژی‌های نو و خورشیدی ایجاد زیرساخت‌های تولید تجهیزات نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و توسعه کاربرد انرژی‌های پاک و افزایش سهم تولید این نوع انرژی‌ها در سبد تولید انرژی کشور است که به واسطه این تکلیف ایجاد پنج هزار مگاوات انرژی بادی و خورشیدی تا پایان برنامه یعنی در انتهای سال 1394 هدف‌گذاری شده است.

این عدد 8.3 درصد از ظرفیتی است که به گفته مسئولان در ایران به دلیل داشتن 300 روز آفتابی وجود دارد. بر این اساس تولید 4.5 تا 5.5 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز امکان پذیر است.

اما آیا این تکلیف 8 درصدی از میزان ظرفیت موجود تا پایان سال محقق خواهد شد؟ امروز در جهان حدود 30 گیگاوات از ظرفیت فتوولتائیک جدید عملیاتی شده است و با افزایش 74 درصدی در کل دنیا به میزان 70 گیگاوات خواهد رسید.

در ایران هم ظرفیت‌ها بسیار بالاست. در مساحتی بیش از 2000 کیلومتر مربع امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

اگر مساحتی معادل صد درصد کیلومتر مربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم؛ برق تولید آن معادل کل تولید برق کشور خواهد بود.

با این حال اجرای تکلیف 8 درصدی برنامه پنجم نیز در سربالایی قرار دارد و هنوز طرح اجازه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی غیردولتی به استفاده از انرژی خورشیدی نیز اجرایی نشده است. 

پیگیری
ایمیل شما :
کد پیگیری : 
پشتیبانی سایت

ایمیل :

            info@isidownload.ir

 

تبلیغات شما